Development Center

Czym jest Development Center (DC)?

To jedna z metod oceny Pracowników, której głównym celem jest poznanie jego potencjału oraz umiejętności. Dzięki wykorzystanym narzędziom można uzyskać precyzyjne dane, które są cennym źródłem informacji o osobach uczestniczących w procesie oceny. Development Center różni się od Assessment Center przede wszystkim celem przeprowadzenia. W DC chodzi o diagnozę potencjału i możliwości rozwojowych pracowników, z kolei w AC chcemy poznać umiejętności w danej chwili – tu i teraz.

Development Center stosujemy, gdy chcemy:

  1. Wdrożyć program rozwoju potencjału menedżerskiego grupy pracowników
  2. Dokonać identyfikacji potrzeb szkoleniowych wśród kadry menedżerskiej
  3. Zebrać konieczne dane do opracowania polityki personalne przedsiębiorstwa
  4. Zebrać konieczne informacje do opracowania koncepcji kultury organizacyjnej przedsiębiorstwa
  5. Przygotować zmiany strategii przedsiębiorstwa
  6. Opracować indywidualne ścieżki rozwoju dla kadry menedżerskiej
  7. Wyłonić grupę “Talent” – potencjalną kadrę menedżerską

Zalety metody

  • Wysoka skuteczność i trafność w porównaniu z innymi metodami
  • W oparciu o badania trafność prognostyczną DC ocenia się nawet do poziomu 80%
  • Opłacalność ekonomiczna (w oparciu o wdrożone projekty menedżerskie). Przykładowy zysk netto z jednego projektu (jednego z uczestników) to nawet 200 tys. Euro
  • Obiektywna ocena oraz porównywalność ocen
  • Dopasowanie pracownika do potrzeb organizacji
  • Adekwatność w odniesieniu do kontekstu biznesowego
  • Wieloaspektowa informacja zwrotna dla uczestników
  • Budowanie wizerunku firmy
  • Kreowanie pożądanych postaw i zachowań
  • Spójność z systemami zarządzania kompetencjami w firmie
  • Minimalizacja ryzyka błędnej oceny czyli oszczędności

Korzyści dla organizacji

  • Obiektywna ocena kadry menedżerskiej (wiedza, umiejętności, potencjał)
  • Wysoka opłacalność ekonomiczna realizacji DC (na podstawie wdrożonych projektów)
  • Pozyskanie założeń projektów strategicznych o innowacyjnym charakterze
  • Pozyskanie informacji do opracowania/ modyfikacji polityki personalnej
  • Możliwość wyłonienia grupy “Talent” – potencjalnej kadry menedżerskiej
  • Możliwość pozyskania informacji umożliwiających opracowanie planów rozwojowych/ szkoleniowych
  • Uzyskanie miarodajnych danych, umożliwiających decyzje personalne
  • Wzrost motywacji kadry menedżerskiej (podniesienie poziomu zaangażowania)
  • Integracja kadry menedżerskiej (poprzez udział we wspólnych projektach)
  • Rozwój pożądanej kultury organizacyjnej
  • Możliwość cyklicznego monitorowania poziomu rozwoju umiejętności kadry menedżerskiej
  • Możliwość porównania (ang. benchmarking) z innymi przedsiębiorstwami w zakresie poziomu potencjału menedżerskiego
  • Pozyskanie informacji dotyczących poziomu atmosfery pracy w poszczególnych zespołach

Korzyści dla uczestnika DC

  • Uzyskanie obiektywnej informacji zwrotnej w zakresie własnych umiejętności, wiedzy i potencjału menedżerskiego
  • Pozyskanie wskazań, dotyczących budowania własnej ścieżki kariery zawodowej
  • Możliwość zaprezentowania własnych pomysłów dotyczących projektów strategicznych
  • Pozyskanie informacji zwrotnej w zakresie opinii o kluczowych zachowaniach menedżerskich ze strony przełożonych, współpracowników i podwładnych
  • Możliwość wskazania na własne sukcesy i sukcesy własnego zespołu
  • Realny wpływ na rozwój własnej ścieżki kariery zawodowej
  • Rozwój własnych kompetencji menedżerskich

Główne założenia metody DC

  • Paradygmat nauk systemowych (ang. system science)
  • Założenia metodologiczne prakseologicznej teorii organizacji
  • Potrzeby klienta (na podstawie wywiadu i narzędzi diagnostycznych)
  • Modele kultury organizacyjnej klienta
  • Założenia strategii przedsiębiorstwa i strategii personalnej
  • Przejrzyste procedury komunikacyjne
  • Sprawdzone w koncernach międzynarodowych metody pracy

Narzędzia diagnostyczne:

  • Wywiady kompetencyjne/ wywiady pogłębione
  • Projekt menedżerski
  • Prezentacja
  • Zadanie strategiczne – zadanie grupowe
  • Test wiedzy menedżerskiej
  • Wystąpienie perswazyjne
  • Rozmowa motywująca/ dyscyplinująca/ oceniająca/ rekrutacyjna/ rozmowa z klientem
  • Praca w grupie – zadanie grupowe
  • Koszyk zadań
  • Przypadek
  • Analiza problemu z wykorzystaniem A3
  • Behawioralne testy samooceny
  • Samoocena
  • Ocena 360 stopni (możliwe warianty 270 i 180 stopni)
  • Analiza SWOT wraz z sesją pytań i odpowiedzi